Kto šíri klamstvá (a nenávisť)?

Prvého septembra vyšli v novinách takéto správy:

BRUSEL. Lietadlo, ktoré prevážalo predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyenovú, sa stalo obeťou rušenia GPS. V nedeľu muselo v bulharskom meste Plovdiv pristávať bez satelitného signálu.

„Od bulharských úradov sme dostali informáciu, že podozrievajú Rusko z úmyselného rušenia,“ informovala Európska komisia podľa servera Euronews.

Informáciu v pondelok zverejnili britské noviny Financial Times. Denník sa odvolával na nemenovaných predstaviteľov, problém medzitým potvrdili okrem eurokomisie aj bulharské inštitúcie.

Nemenované zdroje, ktoré cituje Financial Times, povedali, že v čase pristátia bolo celé okolie plovdivského letiska bez GPS signálu.

Rusko je z rušenia GPS signálu nad Európou podozrievané priebežne, tradične najviac zasahuje severovýchod Európy, teda najmä pobaltské štáty a sever Poľska.

Trend.sk

Aj na pravda.sk

GPS v celej oblasti sa vyplo,“ uviedol jeden zo zdrojov. Pilot hodinu krúžil nad letiskom, potom sa rozhodol pristáť ručne s použitím máp. „Išlo o nepopierateľné narušenie (signálu GPS),“ dodal.

Nemenované zdroje, tvrdiace že lietadlo hodinu krúžilo nad letiskom a bolo bez GPS signálu.

Služba flightradar24 však celý tento príbeh s ich dátami, ktoré zbierajú hned úplne rozbila na twitteri

V médiách vidíme správy o rušení GPS, ktoré ovplyvňuje lietadlo prepravujúce Ursulu von der Leyenovú do Plovdivu v Bulharsku. Niektoré správy tvrdia, že lietadlo bolo pozdržané vo vzduchu 1 hodinu.

Tu je to, čo môžeme odvodiť z našich údajov.

* Let mal trvať 1 hodinu a 48 minút. Trvalo to 1 hodinu a 57 minút.
* Transpondér lietadla hlásil dobrú kvalitu signálu GPS od vzletu až po pristátie.

Vidíme, že niekto tu šíril dezinfomácie (a nenávisť). No, budú to asi naše (dez?)informačné média hlavného prúdu, ktoré si správy preverujú z nezávislých zdrojov. tak si to o sebe píšu:

…alebo len preberajú, čo im príde zo zahraničia? A odtiaľ pride presne to, čo má niekto záujem presadzovať. V tomto prípade udržiavať konforntačný naratív. Všetci naraz a koordinovane zverejnia to, čo prišlo. To sa uz neoveruje, tomu sa len dôveruje (bezpečné a efektívne!, pardon, zlá tabletka, ako by povedalo jedno blondavé kuriatko – to patrí k iným hoaxom)

Flightradar publikoval aj blog, kde sa zaujíma o to, odkial táto informácia vlastne prišla. Tu je časť z blogu s prekladom:

Rušenie signálu — odkiaľ sa vzali titulky?
Lietadlo, ktoré prepravovalo Ursulu von der Leyen spolu s ďalšími predstaviteľmi Európskej komisie a novinármi, odletelo z Varšavy o 12:37 UTC. O 13:45 začal let svoj počiatočný zostup do Plovdivu.

Keď sa let blížil k Plovdivu a piloti sa pripravovali na pristátie, nahlásili problémy s možnosťou použiť priblíženie založené na GPS a spýtali sa, či je namiesto toho možné ILS priblíženie. V koordinácii s riadením letovej prevádzky piloti požiadali o navedenie k VOR pri letisku a následné začatie ILS priblíženia na dráhu 30. Lietadlo pristálo o 14:32 UTC bez incidentu.

Dňa 1. septembra zverejnil denník Financial Times prvý článok, v ktorom tvrdil, že lietadlo stratilo schopnosť navigovať pomocou GPS, krúžilo nad letiskom hodinu a piloti sa museli pri pristávaní spoliehať na papierové mapy. Takéto výrazné zlyhanie systémov lietadla je určite vážnym dôvodom na obavy, najmä vzhľadom na dramatický nárast rušenia GPS v posledných rokoch po celom svete.

Meniaci sa príbeh
Dňa 4. septembra bulharská vláda objasnila, že nemá žiadne dôkazy o tom, že by rušenie GPS ovplyvnilo pristátie lietadla v Plovdive. Denník Politico cituje bulharského podpredsedu vlády a ministra dopravy Grozdana Karadžova, ktorý uviedol:
„Na základe empirických údajov, rádiovej detekcie a záznamov našich civilných aj vojenských agentúr neexistuje jediný fakt, ktorý by podporoval tvrdenie o umlčaní signálu GPS, ktoré ovplyvnilo lietadlo.“

Pravda prišla už s novým článkom, to čo sa však objaví ako prvé sa počíta.

Návrat hore